Social analyse
Hvad er det for en historisk periode, værket er blevet til?
Impressionismen.
Hvem har bestilt værket?
Billedet blev udstillet på salonen i Paris 1881.
Ligger der en særlig holdning, et særligt ønske bag?
Han vil sætte fokus på børnearbejde fordi, at han ikke kan
lide det. Maleriet skulle være med til at sætte problemer under debat, som
Georg Brandes proklamerede kunstens opgave i sine forelæsninger på Københavns
universitet.
Er der en særlig aftager til netop dette værk?
Det blev godt modtaget i Frankrig og folk mente, at han
havde et stort talent. Men i Danmark blev det modtaget anderledes, han fik dog
en fornem pris Thorvaldsen Medalje i 1882.
Vi ser to små drenge og en far. Rummet er meget mørkt og det ser ud som, at de har det meget hårdt. I venstre side ser vi den ene lille dreng, han ser meget opgivende ud. Ovenover ham er der et håndklæde, der hænger på en snor. I forgrunden ser vi den sidste dreng, han står på stol og kigger ned på hans fars arbejde. Han ser betaget ud og virker faktisk ikke trist, grunden til dette kan være, at vi ikke kan se hans ansigt. I mellem grunden står der en stor træstamme, som de tre personer bruger som bord til det de laver. I højre side står faren, som er igang med et eller andet arbejde. Bag faren ser vi et lille bål, som de måske bruger til at smede noget. Eller bagerst i billedet er det eneste lys udover bålet i billedet. Baggrunden er nemlig et vindue, hvor lyset kommer ind fra.
Formanalyse:
Det er en blanding af statistik og dynamisk komposition. Vi kan se kroppene på hattemagerne er dynamiske. Mens deres ben er meget statisk. Derfor er der en blanding mellem dynamisk og statisk. Lyset der kommer ind fra vinduet er meget diagonalt også. Der er slagskygger nede på gulvet fra faren og den store træplade har også en slagskygge, som kan ses på gulvet også. Der er også en slagskygge på den stol, som den lille dreng i midten står på. Rummet virker meget snævert og negativt. Der er meget mørkt, derfor virker rummet mindre. Vi får følelsen af at det er et meget dystert billede, hvilket det også skal give os følelsen af. Vi skal få samvittighed med dem, så vi gør noget for at hjælpe dem. Billedet er malet i sfomato fordi, at rummet ser mere røget og støvet ud. Man ser nærmest igennem en sky af støv.

Ingen kommentarer:
Send en kommentar